HTML

Madárnak nézve

Mindig mosolygok magamban azokon a szkeptikusokon, akik azzal próbálják elfedni a fejlődésre képtelen énjüket, hogy állítják, a magánéletben nem lehet tárgyalni. Tárgyalási tanácsadó vagyok. Minden nap tárgyalok, de legalább is keveredek olyan helyzetekbe, amikor valamilyen technika használatával lépek túl a kialakult szituáción. Ez a blog egyrészt a saját példáim archiválására, másrészt az esetenként már engem is végtelenül bosszantó „másik fél” miatt jött létre. Mennyivel könnyebb lenne az élet, ha mindannyian tudnánk tárgyalni – legalább egy kicsit.

Friss topikok

  • bonifac: Szia! Hasonló cipőben (nem) járok. Érdekelne, hogy az állítócsavar kivétele után mennyi időbe kerü... (2023.02.22. 10:54) Beszari Faszi
  • : @gtri: Én inkább cinikus, pökhendi negnyilvánulásokra emlékszem , amit nem tartok a hatékony tárgy... (2012.12.24. 00:33) Kormány és a felsőoktatás, avagy az ügyes tárgyalási taktika
  • vizsla74: @Pan Modry: "Tudatos vasarlo vagy es az oreglany rugalmasan kiszolgalt, respect!" nem ettől tuda... (2012.08.23. 13:08) Lángos
  • Szurkapiszka: te figyelj csak, nem kekeckedésből mondom, de a szuperegó az valami egészen borzasztóan tökmás fog... (2012.08.23. 01:23) Szuperegó
  • Madár Attila: ne kössetek belém: "Magyar helyesírási szótár. Kriterion, 1978. - ventillátor, ventillátora Az Aka... (2011.08.08. 11:04) A ventillátor

Címkék

Abercrombie (1) agresszív (1) airways (1) ajándék (3) ajánlat (4) akatiszt (1) alakítása (1) alapok (1) alkotmány (1) alku (4) alkudozás (2) állásajánlat (1) átbasznak (1) átfogalmazás (4) Átvernek (1) Belehalok (1) Beszállító (1) biztosítási (1) blöff (1) british (1) buli (1) CBA (1) cigi (1) Coop (1) csapatmunka (1) csere (1) döbbenet (1) dohányzás (1) doktor (1) Drift (1) drift (1) drifting.hu (1) Drifting.hu (1) Eger (1) ego (2) Egó (2) ego-faktor (1) eladás (1) élelmiszer (1) elhízás (1) első (2) Elutasítás (2) elvárások (7) elvárások strukturálása (5) engedmény (1) ep (1) érdektlen (1) erőviszony (1) érték (1) értéktelen (1) érvelés (2) Erzsébet-utalvány (1) fájdalom (1) fejvadász (1) felkészülés (1) felkészületlen (1) felmondás (1) Felsőoktatás (1) feltételezés (1) feltételezések (1) főkök (1) Ford Fairlane (1) (2) fül (1) fülöp (1) Fundamenta (1) gége (1) gondolatok (1) görög (1) gyerek (6) győzködés (1) gyulladás (1) Hotwheels (1) HR2.0 LIVE (1) időnyomás (1) igazolása (1) ígéret (1) imf (1) játék (1) játékgyár (1) josé manuel barroso (1) karácsony (1) katolikus (1) kávészakértő (1) kérdések (2) klisé kérdések (1) kocsis (1) kondíció lista (1) kórház (1) lehetőség (1) lemondás (1) leszokás (1) london (1) macska (1) magyar (1) Magyar (1) Majka (1) máriapócs (1) megelőző ajánlat (2) meggyőzés (2) megyés (1) miksz (1) Mikulás (1) milf (1) Millenáris (1) mlm (1) MOM Park (1) morfin (1) Nagykövet (1) nem (1) nem tárgyalható (1) NÜSZ (1) orbán viktor (1) öreg (1) orosz front ajánlat (1) orr (1) ostoba (1) parkolás (1) pázsit (1) pázsit-doktor (1) pázsit doktor (1) poggyászkocsi (1) politikai tárgyalás (1) Politikai tárgyalás (2) póló (1) portás (1) Pozsony (1) protekció (1) püspök (1) rabócsring (1) recepció (1) reklamáció (1) reklamálás (3) repülőjegy (1) Ryanair (1) Spar (1) sport (1) strukturálása (2) Sydney (1) szankció (1) szendvics (1) szex (1) szponzoráció (1) szünet (1) Szuperegó (1) taktika (1) tanácsok (1) tárgyal (2) tárgyalás (10) tárgyalási (1) tárgyalási technikák (2) tárolás (1) téli (1) Tesco (1) Törzsvásárló (1) Turizmus (1) ügynök (1) vagy vagy ajánlat (1) változás (2) varratszedés (1) ventillátor (1) vétel-eladás (1) vevői (1) vitorlás (1) Zrt. (1) zsarolás (1) Címkefelhő

Ez egy elemzés. Azért érdekesek az összefüggések. A bejegyzés címe alatt a Világgazdaság leközölte egy részét, amit ha idézőjelbe teszek, 14500 találatok kapok most a keresőben. Tudom, hogy több nyomtatott lapban is megjelent, így talán titeket is érdekel, milyen az amikor dolgozom- hihi.

A cikk második felét írtam én:

Holtpont után Erzsébet-utalvány? 

Budapest, 2012. szeptember 26. – A napokban látott napvilágot a hír, miszerint már a Spar is elfogadja az Erzsébet-utalványt. A "Ahol dolgozom cég" szakértői a tárgyalási folyamatok szempontjából elemezték a történteket. Az elemzés rávilágít arra, hogy milyen fontos szerepe van a tárgyalás során a holtpontnak és az milyen költségekkel jár.

A Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. által januárban kibocsátott Erzsébet-utalvány nagy vihart kavart a cafeteria piacon.  A rendszer célja az volt, hogy az állam megjelenjen ezen a jól jövedelmező piacon és helyzetbe hozza a hazai láncokat. Kezdetben a projekt sikeres is volt, mivel sokáig csak a hazai kézben lévő bolthálózatok kapták meg az elfogadóhely státuszt és a munkáltatók is szívesen választották ezt a béren kívüli juttatást, mivel a versenytársakhoz képet kedvezőbb kondícióval lehetett az Erzsébet–utalványhoz hozzájutni. A multinacionális vállalatokkal folyamatosan tárgyalt a NÜSZ, de nem sok eredménnyel. Csak a Tescónak sikerült elérni márciusban, hogy nagyobb egységei elfogadóhelyek legyenek.

Közben a Tesco versenytársai is próbáltak megegyezni a NÜSZ-szel, de nem jártak sikerrel: a tárgyalások holtpontra jutottak, mivel a felek a feltételekben nem tudtak megegyezni. Nyáron a nagy áruházláncok részt vettek számos magyar termék népszerűsítésében, hogy jó színben tüntessék fel magukat. A NÜSZ hozzáállása is megváltozott, valószínűleg azért, mert az EU jelenleg is vizsgálja az Erzsébet-utalvány rendszerét versenyjogi szemponttól. Összefoglalva tehát megváltozott a tárgyalási tér és a szereplők helyzete is.

Ennek a folyamatnak a működését és a diskurzusra gyakorolt hatását elemezte a "Ahol dolgozom cég" vezető tanácsadója "madárnak nézve".

„A NÜSZ a kezdetekkor akkora jutalékot kért az Erzsébet-utalványok beváltásáért, hogy azt - kommunikációjuk szerint - teljesíthetetlennek ítélték a nemzetközi láncok. Feltételezhető azonban, hogy a valóban kiugróan magas jutalék mellett további indokok is voltak a nyilatkozatháború mögött.

Az egyik ok gyaníthatóan, az hogy a NÜSZ nem adott ki semmilyen információt arról, milyen feltételekkel állapodott meg a hazai láncokkal. Jelen esetben a bizalom nem egyértelmű jellemzője a felek közti tárgyalásoknak. Okkal gondolhatták tehát a multinacionális vállalatok, hogy a NÜSZ-nek takargatnivalója van, ezért tart vissza lényeges információkat.

A nyilatkozatháború másik oka a tárgyalások holtpontra vitelének mindkét felet érintő költsége lehet. Holtpontra vitel leggyakrabban elfogadhatatlan feltételek esetén következik be, s magában hordozza a konfliktus kiszélesedését és a patthelyzet elhúzódását. Ez ahhoz vezethet, hogy olyan mértékben megnövekedhetnek a költségek, amely belekényszeríti a tárgyalófelet a megegyezésbe, akár annak árán is, hogy az eredetihez képest rosszabb feltételekkel kötik meg a megállapodást. 

A Tesco felmérhette, hogy mekkora értéke (akár kommunikációs is) lehet a számára, hogy elsőként a nemzetközi láncokból, ő váltja be az Erzsébet-utalványokat. Talán, a tárgyalások hoztak eredményt a jutalék csökkentésében, talán a lobbi is működött, a fogyasztó számára a lényeg, hogy már a Tesco is elfogadja az Erzsébet-utalványt.

Ebbe a sorba állt most be a Spar is, aki ugyan a megváltozott környezet miatt jobb tárgyalási pozícióból inErzsébet-Spar.jpgdulhat, mégis óriási precedenst teremthet azzal, ha nem megfelelően kommunikálja az elfogadási feltételrendszert. Egyrészről ha a megállapodás az eredetileg kikiáltott feltételekkel került aláírásra, úgy jelzésértékű a mindenkori adminisztrációnak, amit el kell kerülni. Amennyiben a NÜSZ változtatott a feltételeken, mert az EU vizsgálatának alapját akarja megkérdőjelezni a megállapodással, akkor az pedig a kereskedelemnek lehet jelzésértékű.

Az teljesen biztos, hogy mindkét fél részéről igény generálódott a tárgyalások folytatására és befejezésére. Ezzel egy hosszú hónapokig tartó holtpontot oldottak fel, ami valószínűleg mindkét fél részére költséges volt, akár konkrétan a vevők számának csökkenését nézzük, akár az elmaradt hasznot. Arra pedig, hogy miként kiáltottak „elfogadhatatlan” feltételrendszert, már senki nem emlékszik.

A csata tehát véget ért, a kérdés, hogy mit szól hozzá a Tesco vagy akár a magyar láncok. Vajon, ha nem lesz nyilvános a megállapodás feltételrendszere, akkor nem fogják-e azt feltételezni, hogy a SPAR jobb üzletet kötött náluk és vajon nem akarnak majd ők is csavarni rajta egyet?” Tollas Attila

Címkék: Tesco Erzsébet-utalvány Spar NÜSZ

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madarnaknezve.blog.hu/api/trackback/id/tr844866303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása