HTML

Madárnak nézve

Mindig mosolygok magamban azokon a szkeptikusokon, akik azzal próbálják elfedni a fejlődésre képtelen énjüket, hogy állítják, a magánéletben nem lehet tárgyalni. Tárgyalási tanácsadó vagyok. Minden nap tárgyalok, de legalább is keveredek olyan helyzetekbe, amikor valamilyen technika használatával lépek túl a kialakult szituáción. Ez a blog egyrészt a saját példáim archiválására, másrészt az esetenként már engem is végtelenül bosszantó „másik fél” miatt jött létre. Mennyivel könnyebb lenne az élet, ha mindannyian tudnánk tárgyalni – legalább egy kicsit.

Friss topikok

  • bonifac: Szia! Hasonló cipőben (nem) járok. Érdekelne, hogy az állítócsavar kivétele után mennyi időbe kerü... (2023.02.22. 10:54) Beszari Faszi
  • : @gtri: Én inkább cinikus, pökhendi negnyilvánulásokra emlékszem , amit nem tartok a hatékony tárgy... (2012.12.24. 00:33) Kormány és a felsőoktatás, avagy az ügyes tárgyalási taktika
  • vizsla74: @Pan Modry: "Tudatos vasarlo vagy es az oreglany rugalmasan kiszolgalt, respect!" nem ettől tuda... (2012.08.23. 13:08) Lángos
  • Szurkapiszka: te figyelj csak, nem kekeckedésből mondom, de a szuperegó az valami egészen borzasztóan tökmás fog... (2012.08.23. 01:23) Szuperegó
  • Madár Attila: ne kössetek belém: "Magyar helyesírási szótár. Kriterion, 1978. - ventillátor, ventillátora Az Aka... (2011.08.08. 11:04) A ventillátor

Címkék

Abercrombie (1) agresszív (1) airways (1) ajándék (3) ajánlat (4) akatiszt (1) alakítása (1) alapok (1) alkotmány (1) alku (4) alkudozás (2) állásajánlat (1) átbasznak (1) átfogalmazás (4) Átvernek (1) Belehalok (1) Beszállító (1) biztosítási (1) blöff (1) british (1) buli (1) CBA (1) cigi (1) Coop (1) csapatmunka (1) csere (1) döbbenet (1) dohányzás (1) doktor (1) Drift (1) drift (1) Drifting.hu (1) drifting.hu (1) Eger (1) ego (2) Egó (2) ego-faktor (1) eladás (1) élelmiszer (1) elhízás (1) első (2) Elutasítás (2) elvárások (7) elvárások strukturálása (5) engedmény (1) ep (1) érdektlen (1) erőviszony (1) érték (1) értéktelen (1) érvelés (2) Erzsébet-utalvány (1) fájdalom (1) fejvadász (1) felkészülés (1) felkészületlen (1) felmondás (1) Felsőoktatás (1) feltételezés (1) feltételezések (1) főkök (1) Ford Fairlane (1) (2) fül (1) fülöp (1) Fundamenta (1) gége (1) gondolatok (1) görög (1) gyerek (6) győzködés (1) gyulladás (1) Hotwheels (1) HR2.0 LIVE (1) időnyomás (1) igazolása (1) ígéret (1) imf (1) játék (1) játékgyár (1) josé manuel barroso (1) karácsony (1) katolikus (1) kávészakértő (1) kérdések (2) klisé kérdések (1) kocsis (1) kondíció lista (1) kórház (1) lehetőség (1) lemondás (1) leszokás (1) london (1) macska (1) Magyar (1) magyar (1) Majka (1) máriapócs (1) megelőző ajánlat (2) meggyőzés (2) megyés (1) miksz (1) Mikulás (1) milf (1) Millenáris (1) mlm (1) MOM Park (1) morfin (1) Nagykövet (1) nem (1) nem tárgyalható (1) NÜSZ (1) orbán viktor (1) öreg (1) orosz front ajánlat (1) orr (1) ostoba (1) parkolás (1) pázsit (1) pázsit-doktor (1) pázsit doktor (1) poggyászkocsi (1) politikai tárgyalás (1) Politikai tárgyalás (2) póló (1) portás (1) Pozsony (1) protekció (1) püspök (1) rabócsring (1) recepció (1) reklamáció (1) reklamálás (3) repülőjegy (1) Ryanair (1) Spar (1) sport (1) strukturálása (2) Sydney (1) szankció (1) szendvics (1) szex (1) szponzoráció (1) szünet (1) Szuperegó (1) taktika (1) tanácsok (1) tárgyal (2) tárgyalás (10) tárgyalási (1) tárgyalási technikák (2) tárolás (1) téli (1) Tesco (1) Törzsvásárló (1) Turizmus (1) ügynök (1) vagy vagy ajánlat (1) változás (2) varratszedés (1) ventillátor (1) vétel-eladás (1) vevői (1) vitorlás (1) Zrt. (1) zsarolás (1) Címkefelhő

Elöljáróban: ez egy cikk alább, nem is ide írtam. Azért osztom meg, mert megszerettem. Szóval:

1996-Tickle Me Elmo, 1998-Furby, 2000-Playstation 2, 2001-Shelby, 2006-Nintendo Wii, 2009-Zhu Zhu Pets

Tavaly nálunk a Thomas (gőzmozdony) volt a karácsonyi sláger ajándék. Persze mire eljutottunk a vásárlásig, már nem kaptuk meg azt amit megígértünk a gyereknek. Végül, hogy ne kelljen sokat magyarázni és a meggyőzés is könnyebb legyen, valamint már sok választásunk sem volt, egy drágább verziót (de nagyobb doboz!) sikerült megvennünk. Tulajdonképp bevált a terv. Amikor ismét felhozta, hogy mi megígértük a csúszdásat, könnyű volt visszaverni az igényt azzal, hogy de már megbeszéltük, hogy ez sokkal komolyabb, elektromos és ilyen alig van másnak - mert ez drága. Megjegyzem, azóta mi jobban vigyázunk rá mint a gyerek.

Az év közepén azonban olvastam egy régi, játék gyáros szokásról, majd az igazságérzetem miatt több helyen is utána kutattam. Az egyik cikk részletesen taglalja, hogy miként lehet meghosszabbítani a karácsonyi szezont ezzel az "apró" trükkel és így hogyan lehet további pénzt kihúzni a szülők zsebéből. Minden évben van valami sláger gyerekjáték, de az szinte biztos, hogy két-három évenként kijön valami igazán nagy durranás. A karácsony előtt megjelenő hirdetések persze agyonreklámozzák és persze végül hőn áhított gyerekajándékká válik. A tortúra ott kezdődik, hogy a gyerek addig nyüstöli a szülőt, míg az ígéretet nem tesz, hogy ott lesz a karácsonyfa alatt (majd hozza valaki - igény szerint). Határozottan emlékszem, amikor egy volt kollégám beszélt a fiával, és azt próbálta megértetni vele, hogy most majd kap mást, de amint lehet újra kapni, akkor azonnal megszerzi neki azt is. Tudom, hogy mennyit telefonált a különböző játékboltokba és nagyon határozottan emlékszem, hogy én szingliként milyen nagyon mosolyogtam rajta.

A fent említett cikk 1998-ban jelent meg ahol a Tiger Electronics (Hasbro) szóvivője, Lana Simon azt mondja, amikor az általuk gyártott Furby babát készlethiány miatt nem lehetett kapni: „Azt gondolom, hogy minden értelmes szülőnek azt kellene mondania a gyerekeiknek, hogy megpróbálom a tőlem telhetőt, de ha most nem tudom megszerezni, akkor majd megszerezzük később”.

Tehát, a pórul járt szülőnek is kell valamit vennie, így vesz valami mást – nyilván hasonló értékben, ha már úgy is arra szánta, meg hát a lelkiismeretet is ki kell egyenlíteni. Majd januárban fél füllel meghallja, hogy ismét megy a reklámja az elfeledett ígéretnek. Sandán nézi a csemetét, de nincs menekvés, természetesen ő is észleli a történteket és hamarosan a „De hát megígérted, megígérted!” lélek dörzsölő igazsággal szembesít. Mi szülők pedig példát mutatva - ugye, arra neveljük a jövő generációját, hogy amit megígérsz, azt be is kell tartani -, visszamegyünk az üzletbe és másodjára is elköltjük az ajándékra szánt pénzt.

Vajon tudunk valamit tenni annak érdekében, hogy a fentiekből kimaradjunk? Azáltal. hogy a gyerekek ösztönösen jó tárgyalók, össze kell szednünk minden készségünket. A helyzet felismerése ugyanakkor már önmagában fél siker lehet.

Kerüljük el a hitelvesztés csapdáját! Egy nyomás alatti felelőtlen ígéretnél vagy blöffnél - ami előre nem látható következményekkel járhat - sokkal jobb ha inkább „szünetet” kérünk az átgondolásra. Érdemes azon elgondolkodni, hogy tudunk-e valamilyen cserealapot teremteni? Minél többet kérdezünk, annál több információhoz juthatunk. Akár azéhoz is, hogy minek a feltételeként tudja elfogadni a későbbi teljesítést? És ha már a kérdések: ha valamit meg akarunk tudni; egyszerűen csak kérdezzük meg!

Strukturáljuk az elvárását! Amennyiben nem fogja megkapni az általa kért játékot, ne hagyjuk, hogy a csomagbontáskor szembesüljön vele és akkor érje csalódás.

Mindezek természetesen az üzleti életre ugyan úgy vonatkoztathatóak. Sokszor a felek nem ismerik fel, hogy együtt kell dolgozniuk, nem egymás ellen. Ha azt látjuk, hogy eltérünk a partnerünk által is megismert tervünktől, legyünk proaktívak. Mondjuk el a lehetőségeinket előre és vonjuk be a megoldás keresési folyamatba.

Sokan „partneri viszony” esetén is próbálkoznak agresszív alkudozással és fenyegetések különböző formáival. Azonban ha kiderül, hogy a feleknek egy oldalon kell ülniük, akkor nyertes-nyertes helyzet csak úgy érhető el ha ezt meg is értik. Ismerjük fel tehát a szituációt és megfontoltan nyilatkozunk! Egy ilyen viszony nem engedi meg például azt a blöfföt, hogy „Ez az utolsó ajánlatom!”. Az erőviszonyok megváltozása vagy egyéb később felmerülő körülmények esetén elmozdulásra kényszerülhetünk, hitelvesztésbe kerülünk és oda a partnerség.

A valódi igények, félelmek feltárásával a közösen kijelölt, mindkét fél számára elvárt végeredményként meghatározott cél felé dolgozhatunk. Ez a megközelítés inkább együttműködő, partneri kapcsolatot eredményez és a jelenlegi gazdasági helyzetben talán erre nagyobb szükségünk van.

Én most nagyon jó helyzetben vagyok. Nálunk idén hiába verseng egymással a Monster High, a Rock on Elmo, a Lego Ninjago Lighting Dragon. A fiammal drift versenyeket látogattunk idén, aminek a hatásaként otthon már csak farolva közlekednek a kisautók. Így az ajándék is rally autó lesz - drift autónak nevezve.

 

Nagyon régen ilyen autóm volt. Matrica nélkül persze. Lehetett hülyíteni a csajokat.

Boldog, békés karácsonyi ünnepeket kívánok!

 

u.i.1:

A fenti módszer bővebb leírása: Robert B. Cialdini’s Influence: The Psychology of Persuasion (ISBN 0-688-12816-5), ch.: Commitment and Consistency

A cikket írta: Nora Lockwood Tooher, The Providence Journal, (link)

A driftről bővebben: www.drifting.hu

u.i.2:

Egyébként kértem magamnak egy ilyet: http://airswimmers.com/

 

Címkék: játék gyerek karácsony ajándék blöff ígéret játékgyár

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madarnaknezve.blog.hu/api/trackback/id/tr63493054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása